دفاعِ دینی با ابزارِ دروغ
چهارشنبه, ۱۳ آذر ۱۴۰۴، ۰۹:۰۶ ب.ظ
کرّامیه فرقهای منسوب به محمد بن کرّام سجستانی بودند که جعلِ حدیث را جایز میدانستند و برای توجیه آن به روایتی که در برخی طرق آمده و متن آن چنین است: «مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا لِيُضِلَّ بِهِ النَّاسَ»، استناد میکردند.
برخی از آنان بر این باور بودند که مقصودِ حدیث این نیست که هرکس بر پیامبر(صلیاللهعلیهوسلم) دروغ ببندد مشمول وعید است، بلکه منظور آن است که کسی ـ نعوذبالله ـ ایشان را شاعر یا مجنون بخواند.
افزون بر این، گروهی از آنان ادعا میکردند که ما بر پیامبر(صلیاللهعلیهوسلم) دروغ نمیبندیم، بلکه دروغ را به سود ایشان (و به نفع دین) میگوییم!
ر. ک: تدریب الراوی، سیوطی، ج ۱، ص ۳۳۴.