در صحیحین
از ابو سعید خُدري ـ رَضِيَ اللهُ عَنه ـ از پیامبر ـ صَلَّى اللهُ عَلَیهِ وَ سَلَّم ـ روایت
شده که فرمود:
«يَأْتي
علَى النَّاسِ زَمانٌ، فَيَغْزُو فِئامٌ مِنَ النَّاسِ، فيَقولونَ: فِيكُمْ مَن
صاحَبَ رَسولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ؟ فيَقولونَ: نَعَمْ، فيُفْتَحُ
لهمْ، ثُمَّ يَأْتي علَى النَّاسِ زَمانٌ، فَيَغْزُو فِئامٌ مِنَ النَّاسِ،
فيُقالُ: هلْ فِيكُمْ مَن صاحَبَ أصْحابَ رَسولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عليه
وسلَّمَ؟ فيَقولونَ: نَعَمْ، فيُفْتَحُ لهمْ، ثُمَّ يَأْتي علَى النَّاسِ زَمانٌ،
فَيَغْزُو فِئامٌ مِنَ النَّاسِ، فيُقالُ: هلْ فِيكُمْ مَن صاحَبَ مَن صاحَبَ
أصْحابَ رَسولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ؟ فيَقولونَ: نَعَمْ، فيُفْتَحُ
لهمْ.»۱
یعنی:
«زمانی
بر مردم فرا میرسد که گروهی از آنها به جهاد رفته، پس میگویند: آیا در بین شما
کسی هست که همنشین رسول الله ـ صلى الله علیه و سلم ـ بوده؟ میگویند: بله. پس
آنها پیروز میشوند.
سپس
زمانی بر مردم میرسد که گروهی از آنها به جهاد رفته و گفته میشود: آیا در میان
شما کسی هست که همنشین اصحاب رسول الله ـ صلى الله علیه و سلم ـ بوده؟ میگویند:
بله. پس پیروز میشوند.
سپس
زمانی بر مردم میرسد که گروهی از آنها به جهاد میروند و گفته میشود: آیا در میان
شما کسی هست که همنشینِ همنشینان اصحاب رسول الله ـ صلى الله علیه و سلم ـ بوده؟
میگویند: بله، پس پیروز میشوند».
حدیث
مذکور تأییدی بر روایت معروف «خَيْرُ النَّاسِ قَرْنِي، ثُمَّ الَّذِينَ
يَلُونَهُمْ، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ»۲ است که برتری سه نسل نخست
اسلام را مورد تأکید قرار میدهد.
بیتردید،
دین امری موروثی نیست که از طریق خون و ژن منتقل شود؛ بلکه آموختنی است و باید با
تلاش و تعهد آن را فرا گرفت. قرآن ما را به اطاعت از الله و رسولش فرمان میدهد و
بر اساس آیات و احادیثی چون روایت فوق، مسیر صحیح، همان راهی است که صحابه (رَضِيَ اللهُ عَنهُم) پیمودند. آنان در دوران نزول وحی زندگی کردند، به پیامبر (صلی الله علیه
و سلم) ایمان آوردند، در تمام ابعاد زندگی—اعم از
جهاد و صلح و ...—در کنار او بودند و با دقتی بینظیر حتی
جزئیترین رفتارهای ایشان را زیر نظر داشتند و از سنتش تبعیت میکردند. آنان بودند
که اسلام را با جان و دل اجرا کردند و سرانجام، در حالی که قرآن بر صلاحیت و قبولی
آنان در آزمون مدرسه نبوت صحه گذاشته بود۳، از دنیا رفتند. در حقیقت،
آنان کارنامهی عملی و خروجیِ واقعیِ اسلام بودند.
پیامبر
(صلی الله علیه و سلم) در حدیث مذکور، سه گروه را مورد تأکید قرار داده است:
صحابه، تابعین (پیروان صحابه) و تبع تابعین (پیروان پیروان صحابه). بر اساس این
روایت، هرکس که به یکی از این گروهها متصل باشد و از آنان پیروی کند، به پیروزی
خواهد رسید.
اما
نکتهٔ اساسی که نباید از آن غافل شد، این است
که برکت و اهمیت این همنشینی—بهویژه
برای نسلهای پس از این سه گروه—لزومًا
به لحاظ فیزیکی نیست. بلکه آنچه اصالت دارد، حرکت در مسیر عقیده و دینداری این
بزرگواران است. چراکه تاریخ گواهی میدهد که بسیاری، باوجود زندگی در عصر صحابه،
تابعین و تبع تابعین—و حتی در زمان خود پیامبر (صلی الله علیه
و سلم)—از هدایت و نجات محروم ماندند. این
افراد، علیرغم نزدیکی زمانی و مکانی، به دلیل ترجیح دادن بیراهه بر راه راست، دچار
گمراهی شدند. برخی از آنان نهتنها همعصر پیامبر (صلی الله علیه و سلم) و صحابه
بودند، بلکه با ایشان پیوندهای خویشاوندی و قومی نیز داشتند؛ اما همین نسبتها، هیچ
تضمینی برای نجاتشان نبود. از همین رو، پیامبر (صلی الله علیه و سلم) نجاتیافتگان
(فرقه ناجیه) را کسانی معرفی کرد که بر راه و روش او و اصحابش گام بردارند: « ما أَنا علَيهِ وأَصحابي»۴.
این حدیث،
اهمیت حفظ اتصال زنجیرهٔ سنت نبوی و انتقال صحیح آموزههای دینی
را گوشزد میکند و بر این حقیقت تأکید دارد که امت اسلامی، هرچه بیشتر به سرچشمههای
اولیهٔ خود متصل باشد، اصالت و سلامت دینی خود
را حفظ خواهد کرد و از برکات و پیروزی بیشتری بهرهمند خواهد شد. برتری این سه نسل
نیز به دلیل نزدیکی آنان به وحی، و برخورداری از بالاترین و بهترین سطح ایمان و
مسلمانی بوده است.
اما
اکنون که ما از آن دوران فاصله داریم و از برکات معنوی همنشینی فیزیکی محرومیم،
چگونه میتوانیم همان هدایت و نصرت الهی را داشته باشیم؟ پاسخ روشن است:
اگرچه
از لحاظ زمانی با پیامبر (صلی الله علیه و سلم)، صحابه (رضي الله عنهم)، تابعین و
تبع تابعین (رَحِمَهُمُ الله) فاصله داریم، اما میتوانیم با تمسک به قرآن و سنت صحیح،
و پیروی از فهم و روش این بزرگواران، همان مسیر هدایت و رستگاری را طی کنیم.
بهرهگیری
از روایات، آثار و متون صحیحی که از آنان به یادگار مانده، بهترین راه برای ادامه
دادن مسیر مورد تأیید پیامبر (صلی الله علیه و سلم) است. توجه به این اصل اساسی،
نهتنها راه را برای فهم صحیح دین کوتاهتر و هموارتر میسازد، بلکه نقش مهمی در
جلوگیری از تفرقه و اختلاف ایفا میکند و در معرفی اسلام به غیرمسلمانان نیز بسیار
مؤثر خواهد بود.
منابع:
۱)
امام بخاري در فضائل الصحابة، باب فضائل أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم ومن صحب
النبي صلى الله عليه وسلم أو رآه من المسلمين فهو من أصحابه، ح ۲۶۴۹ (۷/۵) و امام
مسلم در فضائل الصحابة، باب فضائل الصحابة ثم الذین یلونهم ثم الذین یلونهم، ح
۲۵۳۲ (۴/۱۹۶۲).
۲)
بخاري (۲۶۵۲) ، ومسلم (۲۵۳۳)
۳) - عَالِمُ
الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ الْعَزِيزُ الْحَكِيم [التَّغابُن:آیه ۱۸]
- وَالسَّابِقُونَ
الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم
بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ
تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ
الْعَظِيمُ [التَّوبَة:آیه ۱۰۰]
- أُولَٰئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَىٰ [الحُجُرات:آیه ۳]
(۴) أخرجه
الترمذي (۲۶۴۱) واللفظ له، والطبراني (۱۴/۵۳) (۱۴۶۴۶)، والحاكم (۴۴۴)